Milzu

“Milzu pārslas” – stāsts par milzu uzņēmību, degsmi un zināšanām

Vidēji grūti

Tas ir stāsts, kas apliecina: ja biznesa projektam pieiet ar lielu degsmi, enerģiju un prātu, ievērojot mārketinga zinātnes principus, var radīt patiešām veiksmīgus produktus, sasniegt labus rezultātus un pat konkurēt ar pasaules gigantiem.

“Milzu!” ir ģimenes uzņēmums, kas 2014. gada septembrī sāka ražot veselīgas, no dabiskām izejvielām, šķiedrvielām bagātas pilngraudu pārslas. Šobrīd “Milzu!” sortimentā ir no kviešiem un rudziem ražotas graudaugu pārslas, kā arī jauns produkts – ekoloģiskās “Milzu!” pārslas. Uzņēmums ir lielākais rudzu pilngraudu pārslu ražotājs Baltijas valstīs.

Kā tas viss sākās?

Enno Ence ar sievu bija domājuši vai nu pirkt lauku māju, vai sākt savu pašu biznesu. Izlēma par labu biznesam. Tā kā Enno gadiem ilgi bija strādājis ar importa preču pārdošanu, viņš bija daudz laika veltījis importa preču analīzei, izvērtējot gan to filozofiju un priekšrocības, gan trūkumus. Enno ar sievu izvēlējās radīt brokastu pārslas, jo uzskatīja, ka varētu to darīt labi un būt konkurētspējīgi.

Te nu būs maza mārketinga paraugstunda. Kā savā laikā mācījos, mārketingā ir četri galvenie komponenti. Angļu valodā šī stratēģija saucas “Četri P”. (Product – produkts, Price – cena, Place – vieta, Promotion – noformējuma un reklāmas aktivitātes). Šo pieeju arī es esmu gadiem ilgi pielietojusi un tās efektivitāti pārbaudījusi banku sfērā.

• Produkts
Enno Ence saprata: lai konkurētu ar pasaules slavenajiem zīmoliem, tādiem kā, piemēram, “Kellogg’s” un “Nestle”, jārada produkti, kas ir labāki, veselīgāki un pamatā no Latvijā pieejamām izejvielām. Viņš arī vērsās pie zinātniekiem Latvijas Lauksaimniecības akadēmijā, lai lūgtu padomu un ieteikumus produktu radīšanā. Mērķis bija radīt pārslas ar mazāku pievienotā cukura daudzumu un bez taukvielām, pārtikas piedevām un konservantiem. Tapa patiešām izcili četri produkti bērniem un trīs veidu pārslas pieaugušajiem. Tika veikta pētniecība, produktu nosaukumu un iepakojuma izveidē iesaistīti bērni un viņu mammas. Tieši bērni izdomāja nosaukumu “Milzu!”, jo tas atbilst viņu sapņiem izaugt lieliem, stipriem, izskatīgiem un gudriem.

• Cena
Bija arī skaidrs, lai “iekarotu” brokastu pārslu tirgu, cenai jābūt konkurētspējīgai. “Milzu!” pārslām ir ļoti labs cenas un kvalitātes balanss.

• Vieta
Lai attaisnotu lielās investīcijas, bija jānodrošina pietiekami lieli apjomi un jāiesaista lielveikali. “Rimi” pirmie noticēja “Milzu!” produktiem. Šobrīd “Milzu!” produkcija ir pieejama cilvēkiem visā Latvijā.

• Noformējums un reklāmas aktivitātes
Iepakojums un nosaukumi bērnu pārslām tika radīti ar bērnu palīdzību. Viņi izvēlējās “Prieks”, “Spēks”, “Prāts” un “Veiklums”, kā arī pauda savas domas par to, kādiem jāizskatās zīmējumiem uz iepakojumiem. Bērniem ļāva pat izkrāsot “Milzu!” burtus nosaukumā, un viņi izvēlējās krāsot katru burtu citā krāsā.

Stāsts par “Milzu!” ražotni

Jau iepriekš apbruņojusies ar šīm zināšanām un saņēmusi produktu paraugus, lai varētu izdomāt receptes, braucu uz “Milzu!” ražotni Kuldīgā.

Ražotne atrodas lielā angārā. Biroja telpās lepni izlikti apbalvojumi, ieskaitot 2014. gadā iegūto “Gada preču zīmes” titulu. Dodamies uz ražotnes telpu. Tur ir liels troksnis. Enno mani ved uz pirmo “staciju”.

Lūdzu, pastāstiet, kas te notiek un kāpēc es ražotnē neredzu cilvēkus?
Jā, patiešām, mūsu ražotnē ir maz cilvēku – esam tikai astoņi, jo praktiski viss ražošanas process ir automatizēts. Šodien mēs ražojam bērnu brokastu pārslas “Prāts”. Te, pirmajā “stacijā”, tiek samaisīti kviešu milti, cukurs un auzu milti. Formula ir piestiprināta pie sienas, un darbinieki ieliek attiecīgās sastāvdaļas toverī uz svariem. Tās samaisās, un, nospiežot vienu pogu, masa tiek ievadīta lielā mašīnā, kur izveidojas pārslas. Šajā posmā tās vēl ir diezgan mitras un mīkstas. Tālāk pārslas, ceļojot pa garu konveijeru, tiek izžāvētas. No turienes caur lielām caurulēm pārslas ceļo uz nākamo “staciju”, kur tās tiek glazētas un atkal kaltētas. Beigās pārslas satur vien 2% ūdens. Kā popkorns tās lec ārā un ir gatavas pildīšanai plastmasas iepakojumā. Tikai tad, kad plastmasas iepakojums nonāk no konveijera, darbiniece pārslu paku ar rokām ieliek papīra iepakojuma kastītē un uz tās uzspiež derīguma termiņu. Gatavās pārslu pakas tiek ieliktas lielajās kastēs, kas tiek noformētas uz paletēm vešanai uz “Rimi” un citiem veikaliem.

Arī man tiek dota iespēja gan izmēģināt samaisīt “Milzu!” pārslu sastāvdaļas, gan pēc tam gatavo produktu safasēt. Izrādās, ka salikt kastīti nemaz nav tik viegli... Beigās uzlieku uzlīmi “Rimi” promvešanai sagatavotai paletei.

Neticami viegls process. Gandrīz viss notiek automātiski! Protams, saprotu, ka liels darbs un līdzekļi ieguldīti, izveidojot formulas un tehnoloģiju. Vai Eiropas fondi nāca talkā?
Protams, Eiropas fondi un LIAA Inovācijas fonds “Var” nāca talkā. Mēs pētījām Eiropas ražotāju tehnoloģijas un tad rīkojām iepirkumu konkursu ražošanas iekārtu iegādei, kurā uzvarēja Latvijas uzņēmums. Tomēr, kā jau ar visām iekārtām, tikai sākot ražošanu, varējām tās pieslīpēt mūsu vajadzībām.

Šodien redzu, kā top bērnu produkts “Prāts” – mazi brūni riņķīši, kuru sastāvā ir auzas, kvieši un kakao. Kādi ir pārējie produkti bērniem?
Vēl ir brokastu pārslas “Prieks” no kviešiem, auzām un medus; graudaugu bumbiņas ar medu “Veiklums”; savukārt pārslas ar nosaukumu “Spēks” ir līdzīgas pārslām “Prāts”, jo arī tās ir no kviešiem, auzām un kakao, tikai citā formā, kuru mēs saucam par ziedlapiņām.

Un kādas ir pieaugušo pārslas?
Pieaugušajiem mums šobrīd ir trīs veidu rudzu pārslas: ar medu, dzērvenēm un smiltsērkšķiem. Visas pārslas ir pieejamas divos iepakojumu lielumos: standarta 200 gramu iepakojumā un “Ģimenes” iepakojumā, kurā ir 400 grami. Domājot par Latvijas ģimenēm, mums šķita svarīgi radīt tieši ģimenēm piemērotu produktu ērtā izmērā.

Kā jūs izdomājāt receptes?
Sapratu, ka nebūtu pareizi, ja es viens pats mēģinātu radīt produktu. Pārtika – tā ir nopietna lieta. Tāpēc aicināju komandā ekspertus un zinātniekus. Lūdzu iesaistīties zinātniekus no Latvijas Lauksaimniecības universitātes. Izmantojot Eiropas Reģionālās attīstības fondu, mēs piesaistījām divas zinātnieces: Ilgu Gedrovicu un Sandru Muižnieci- Brasavu. Viņas mums palīdzēja izstrādāt formulas gan bērnu, gan pieaugušo pārslām. Mūsu produktos netiek izmantota kukurūza. Un tas ir ļoti svarīgi, jo, kā zināms, kukurūza visbiežāk ir ģenētiski modificēts produkts. “Milzu!” produktos nav arī emulgatoru, E vielu un mākslīgo krāsvielu. Mēs iespējami daudz iepērkam Latvijas izejvielas, lai varētu kontrolēt, kā tās tiek radītas, un lai nebūtu ģenētiski modificētas, kā tas mēdz būt ar Ķīnas produktiem. Turklāt “Milzu!” pārslās ir divas līdz trīs reizes mazāk cukura nekā citās brokastu pārslās.

Jums top jauns produkts. Kas tas būs?
Tās būs rudzu pārslas bez glazūras, tādējādi nodrošinot, ka tās būs vēl veselīgākas, tikai ar dabisko cukuru, kas ir pašā graudā, un bez taukvielām. Tās arī jau esmu pagaršojusi. Ļoti labas. Tās būšot veikalos 2015. gada nogalē.

Jūs arī minējāt BIO produktus.
Jā, novembrī tirgū ienāks mūsu BIO produktu līnija, jo esam saņēmuši sertifikātu, kas apstiprina mūsu produkta atbilstību visiem BIO produktu ražošanas noteikumiem. Uzsvars uz BIO produktiem ir ļoti aktuāls. Tieši ar jauno BIO produktu līniju mēs ceram iekarot arī ārzemju tirgus.

Man ir iespēja nobaudīt jauno BIO produktu. Efektīgs iepakojums ar “zaļo” uzsvaru un garšīgi. BIO līnijā ir arī bērnu pārslas. Arī reklāmas materiāli angļu valodā ārzemju tirgum ir efektīgi. Ražotnē gan vairāk nav ko redzēt, viss tik produktīvi notiek, ka jābrauc no šiem brīnumiem gatavot jaunus ēdienus! Braucam gatavot ēst uz restorānu “Bangerts”, kas atrodas pašā Ventas Rumbas krastā. Tik skaists skats! Man ir dīvaina sajūta, kad skatos uz Rumbu, jo biju gājusi tai pāri ar plikām kājām kopā ar draugiem šajā vasarā, un nu jau rudens... Bet jaukā, omulīgā restorānā varam gan gatavot, gan vērot skaisto ainavu un zeltainās koku lapas pa logu.

“Milzu!” garša

Protams, pārslas garšos lieliski arī ar pienu vai alternatīvajiem augu pieniem, taču man prātā ienāca šādas tādas vēl nedzirdētas receptes, kā izmantot "Milzu!" pārslas!

Vistas “nageti” ar “Milzu!” pārslām

“Milzu!” pārslas ar gaļas un sēņu mērci

“Milzu!” pārslas ar “Selection by Rimi” maskarpones un rukolas mērci

Salāti ar bumbieriem, Rokfora sieru un “Milzu!” rudzu pārslām ar dzērvenēm

“Milzu!” saldais ēdiens bērniem ar ogām un putukrējumu


Instagram Sekot